March 8, 2021

Women Artists

INSIDE / OUT

1/4

“Inside/Out” is a celebration of extraordinary women artists in the Middle East. Organized thematically, this exhibition showcases dynamic pieces by established and emerging artists whose works date from the 90’s to the present. Each part explores an exceptional range of mediums and themes and is intended to provide the viewer with a unique female perspective into the personal, social, and political changes within the region over the past two decades.
Part I:
Each artwork contains something of a self-portrait about the realities the artists live in as well as their personal experiences. The artists withstand assumptions made about a woman’s place and instead create their own identities. By doing so they take control over how they would like to be perceived.
Part II:
While the pieces within this collection are created from the artists’ personal emotions and memories, they welcome the viewers to make their own decisions about the art by reflecting on their personal memories and experiences within each piece. From landscapes to abstract forms, the works create a softened visual language that transcend conceptual boundaries.
Part III:
The artists react to social injustices by creating artworks that express criticism of existing local, national, or international state of affairs. By using overtly political subjects or messages, the artists seek to fuel the viewers’ emotions and bring attention to these ongoing issues. Through these works, the viewer can experience the frustration and disillusion but also perseverance and hope.

Artists Featured:
Afifa Aleiby, Alia Farid, Amani Althuwaini, Amira Behbehani, Aya Haidar, Dalia Khamissy, Emma Harake, Etel Adnan, Farah Behbehani, Farida Leshai, Fatima El-Hajj, Gazbia Sirry, Ghadah AlKandari, Laila Shawa, Leila Nseir, Lisette Forsyth, Malika Agueznay, Mary Tuma, Mona Hatoum, Mona Saudi, Myriam Abdelaziz, Nadia Safieddine, Nagress Hashemi, Newsha Tavakolian, Saloua Raouda Choucair, Salwa Zeidan, Samah Shihadi, Samia Halaby, Shirin Neshat, Tagreed Dargouth, Tanya Habjouqa, Thuraya Al-Baqsami, Veronique Guerrieri, Zena Assi.

"بالداخل / بالخارج" معرض يحتفي بالفنانات الاستثنائيات في الشرق الأوسط. يعرض هذا المعرض، الذي تم تنظيمه وفقا لعدد من الموضوعات، قطعًا فنية ديناميكية لعدد من الفنانات الرائدات، ومن عدة أجيال، وصولا لجيل الشباب ممن أنجزن أعمالهن الفنية في الفترة من التسعينات إلى الوقت الراهن. يستكشف كل قسم من أقسام المعرض مجموعة استثنائية من الوسائط الفنية والموضوعات، ويهدف إلى تزويد المشاهد بمنظور أنثوي فريد في التغييرات الفردية والاجتماعية
.والسياسية داخل المنطقة على مدار العقدين الماضيين

القسم I
يحتوي كل عمل فني هنا على صورة ذاتية تعبر عن الوقائع التي عايشتها الفنانات، بالإضافة إلى تجاربهن الشخصية. تقاوم الفنانات الافتراضات الموضوعة حول
.وضع المرأة ومكانها في المجتمع، وبدلاً من ذلك يقمن بتشييد هويات خاصة بهن. وبهذا يتحكمن في الطريقة التي يرغبن في أن يُنظر بها إليهن

القسم II
بينما يتم خلق وإبداع الأعمال الفنية في هذه المجموعة من المشاعر والذكريات الشخصية للفنانات، فإنهن، في الوقت نفسه، يرحبن بالانطباعات الفنية الخاصة للمتلقين، وما تستدعيه عند مشاهدتهم لهذه الأعمال من خلال أفكارهم حول ذكرياتهم وتجاربهم الشخصية التي قد تتولد عند تلقيهم هذه الأعمال.
.من المناظر الطبيعية إلى الأشكال والتكوينات المجردة، تخلق هذه الأعمال لغة بصرية ناعمة تتجاوز الحدود المفاهيمية

القسم III:
تتفاعل الفنانات مع مظاهر اللاعدالة الاجتماعية من خلال إبداع أعمال فنية تعبر عن أشكال من النقد لأوضاع قائمة على المستوى المحلي أو الإقليمي أو الدولي. فباستخدام موضوعات أو رسائل سياسية واضحة، تسعى الفنانات إلى تأجيج مشاعر المتلقي ولفت الانتباه إلى هذه القضايا القائمة. في هذه الأعمال، يمكن للمشاهد
.أن يختبر مشاعر الإحباط وخيبة الأمل، وكذلك المثابرة والأمل

©2020 by Contemporary Art Platform.