©2019 by Contemporary Art Platform.

HALAL NIGHTS - MOHAMMAD AL-HEMD

15th October - 12th November 2019

Halal Nights by Kuwaiti artist Mohammad Al-Hemd, envisions a scenario emerging from the blend of Middle Eastern culture with Western influences. He creates an inviting illusion coupled with charming objects that intrigue fascination yet stimulate underlying connotations.

 

Al-Hemd chooses the discotheque as an exaggerated setting, translated into a futuristic void through the process of Arabisation, to highlight ongoing transformations taking place within the local society. Imported goods and ideals adapted to complement the local setting and currently prevalent within the Kuwaiti market, are used and further manipulated to reflect predominant views and symbolic representations of the region.

 

On the surface, the pieces included in the exhibition have been elevated to an almost iconic status: a mythical representation created by a proposed harmonious collision of cultures. Further reflection presents an outcome where the functionality of both cultures is lost and we’re left with a tale of contemplation.

 

This juxtaposition, infused with the artists’ playful and calculated interpretation, creates a tension that poses two predominant questions:

To what extent should Western standards influence other societies? How does a nation modernise considering culture, tradition and religion? 

"ليالي الحلال" للفنان الكويتي محمد الحمد يقدم حاله تمتزج بها الثقافة الشرق أوسطية مع التأثيرات الغربية ويخلق لونا من الإيهام  الساحر من خلال مزج بعض

.العناصر الجذابة التي تبعث إحساسا فاتنا لكنها تحفز على استدلال بعض الدلالات الكامنة

 

 

اختارالحمد عناصرالديسكو ليشكل بها خلفية لأجواء مبالغ فيها لتأخذ المتلقي لفراغ مستقبلي من خلال عملية تشريقية لتسليط الضوء على التحولات الجارية في المجتمع

.المحلي الراهن

وأن السلع والنماذج المُعاصرة المعدلة تعكس الطابع المحلي السائد حاليًا في السوق الكويتي  ويستخدمها الفنان تعبيراً عن الآراء السائدة والتمثيلات الرمزية في المنطقة.

 

وقد منحت القطع الفنية في المعرض طابعا أسطوريا من خلال تقديمها بشكل خيالي عن طريق تداخل متناغم للثقافات. كما أن ذلك يحفز على مزيد من التفكير، ويقدم

.استنتاج مؤداه فقدان كلتا الثقافتين لوظيفتيهما فيما تتركنا في حالة من التأمل

 

 

:وبوضع الفنان المتضادات متجاورة مقدمة في إطار مرح وتفسيرات محسوبة فإنه يخلق نوعا من التوتر الذي يطرح سؤالين يفرضان نفسيهما

إلى أي مدى يجب أن تؤثر المعايير الغربية على المجتمعات الأخرى؟ وكيف لأمة أن تتطور وتلتزم بالحداثة مع الأخذ بعين الاعتبار التقاليد والتاريخ والدين؟

THE ARTIST

Mohammad Al-Hemd

Mohammad Al-Hemd is a Kuwaiti artist who earned a bachelor’s degree in Civil Engineering from the University of Colorado and a BA in Graphic Design from the American University of Kuwait. Al-Hemd’s keen interest in art fully manifested in his first solo exhibition entitled Indulgences: Reborn, where he challenged religious notions through installation, performance and visual direction. His work stems from the conceptual, transforming into elegant illusions, as he tackles controversial yet pressing current themes compelling his audience to reflect on contemporary ideas. He continues to push the boundaries of his work, evolving his artistic practice and scope.

محمد الحمد فنان كويتي حاصل على بكالوريوس الهندسة المدنية من جامعة كولورادو، وعلى الماجستير في تصميم الجرافيك من الجامعة الأمريكية في الكويت. تجلى اهتمام الحمد الشديد بالفنون من خلال أول معارضه الفنية؛ "صكوك الغفران: ولادة أخرى"، الذي حاول فيه تقديم رؤى فنية للقيم الروحية من خلال الأعمال الفنية المركبة والأداء الفني. تتخلق أعماله من المفاهيم التي يحولها إلى لون من الوهم الأنيق، من خلال إثارة عدد من قضايا العصر التي تثير الجدل، لكنه يحاول أن يدفع جمهور المتلقين للتفكير بشكل مختلف عبر الفن. ولا يزال يواصل دفع الحدود وأطر رؤاه وأعماله الفنية له،

.وتطوير أسلوبه ونطاق إبداعه الفني