©2019 by Contemporary Art Platform.

1/3

LOOKING AT AL SAWABER

Exhibition dates: 17th March, 2019 to 19th March, 2019
Location: Contemporary Art Platform

What defines Kuwait’s Architectural identity?

As the landscape keeps changing this definition is constantly evolving. It may be easy to recall buildings that answer this question, but harder to visit and experience them first-hand. The majority of buildings considered to be part of Kuwait’s culture and history have been demolished to pave paths for new landmarks shaping the nations new structural scene. By eliminating past structures, an organic growth is ignored, and the timeline of a city’s visual history is erased. The 1950’s underwent a similar situation, where old parts of the city were demolished in the name of modernization.

The most recent building subjected to and currently undergoing demolition is the Al Sawaber Complex. Constructed in the 1980’s, it introduced new concepts of living and was part of a unique vision of Kuwait’s modernization; a time where international architects gathered to implement their ideas. Though different point of views have surrounded Al Sawaber, it has undeniably marked its place as part of the country’s landscape and narrative. Opinions are being voiced and actions are being taken to save or re-purpose this modern heritage; echoing the importance and need of preserving relics from our past.

Save Al Sawaber is an awareness campaign launched by dedicated individuals from diverse professions. Their goal is to raise awareness about the institutionalized demolition of architectural heritage in Kuwait. Although the initial idea is to adopt the rehabilitation of Al Sawaber Complex, the campaign aims to spread architectural culture, as well as promote the preservation of existing historical buildings from the modern era, taking into account the structural originality in the city of Kuwait.

This exhibition displays reactions, memories and interactions from the public revolving around different aspects of Al Sawaber. A platform to voice opinions, share various perspectives and continuing action to preserve buildings that form part of Kuwait’s Modern architectural heritage.

كيف نصف هوية الكويت المعمارية؟

لا يمكننا الإجابة ببساطة، المشهد الذي نراه من حولنا يتغير بسرعة ويصعب علينا تحديده، إن التطور ذاته يحدث بشكل سريع وعشوائي بحيث أن أهم المباني القديمة التي تدل على الحداثة هُدِمت ولم تعد موجودة ولا يمكننا زيارتها. هُدمت لأسباب تعود إلى الرؤية الجديدة للنمط المعماري في الأمم الأخرى، وهو ما قضى على الإرث الثقافي المعماري المحلّي. إن موجة التحديث للنمط المعماري تلك لم تكن الأولى بل حدث ذلك مسبقاً في الخمسينيات عندما تم هدم المدن القديمة باسم التطوّر.

تشمل عملية الهدم حالياً (مبنى مجمع الصوابر السكني)، وهو مبنى تم بناؤه في الثمانينيات من القرن العشرين ويعتبر جزءاً من رؤية فريدة حَدَّثت الهوية المعمارية في الكويت، حيث جمعت أبرع المهندسين المعماريين حول العالم لتنفيذ أفكارهم الإبداعية. وعلى الرغم من الآراء الكثيرة حول المبنى، إلا أنه لاشك واحداً من المباني التي أضافت أثراً للتجربة الحياتية لسكان المدينة لما له من ملامح معمارية مميزة ومساحات خضراء طبيعية سردية. الكثير من الأشخاص يحاولون إيجاد طرق لإنقاذ هذا التراث الحديث، مرددين الحاجة للمحافظة على الآثار من الماضي، لتبقى الهوية واضحة.

“أنقذوا_الصوابر“ هي حملة توعوية أطلقها أفراد متخصصون من مختلف المهن. الهدف منها رفع مستوى الوعي حول الهدم المؤسسي للتراث المعماري في الكويت. وعلى الرغم من أن الفكرة الأولية للحملة كانت إعادة مبنى الصوابر إلا إنها تطورت لتهدف إلى نشر الثقافة المعمارية وتعزيز الحفاظ على المباني التاريخية القائمة من العصر الحديث، مع مراعاة الأصالة الهيكلية في مدينة الكويت.

في هذا المعرض نجد ردود الأفعال، وبعض الذكريات وتفاعلات المجتمع حول المبنى من نواحي مختلفة. هنا منصة للتعبير عن الآراء وتبادل وجهات النظر والحفاظ على المباني التي تشكل جُزءًا من التراث المعماري الحديث والمعاصر في الكويت.

THE ARTISTS

MOHAMMED AL KOUH

CHEYDA OSKAY

MNAHI ALRAISH

ABDULLAH ALSALEH

MOHAMMAD AL ADWANI

ALI AL SALAH

DH-C

HALA AL-FAISAL

FARAH BASTAKI

ANAS ALOMAIM

BADER BIN GHAITH

CLARK STOECKLEY

ALEX COSTELLO

RUAA ALAWDHI

FARAH SALEM

LIANE AL GHUSAIN

FATIMA ABODOMA

MIROSLAV CURCIC

MAHA ALASAKER

BADER ALMOULLA

SARA AL ANSARI
SARA AL KOUT

COLLEGE OF ARCHITECTURE
KUWAIT UNIVERSITY

JASSIM AL NASHMI

ABDALLA AL AWADI

MAHA ALSHIMMERY

BAB NIM NIM

DEEMA AL GHUNAIM

SHARIFA AL HAJIRI

BADER HAMAD

NOUR BUKHAMSEEN

ZAHRA’A AHMED

BADER AL RAJHI